Tuesday, May 13, 2008

Santyanno - Heave her up and away we go!


Έχω φαγωθεί εδώ και χρόνια να βρώ μία εκτέλεση που να μου αρέσει ενός αγαπημένου μου Sea Shanty .

Τα sea shanties είναι τραγούδια δουλειάς που χρησιμοποιούσαν οι ναυτικοί στα πλοία . Τραγούδια που τραγουδούσε μαζί όλο το πλήρωμα συγχρονίζοντας έτσι και τις εργασίες που γίνονταν στο κατάστρωμα. Λέγεται ότι υπήρχαν διαφορετικά Shanties για διαφορετικές δουλειές.

Το τραγουδάκι είναι το Santyanno. Βέβαια πρόκειται για κομμάτι της ναυτικής (κυρίως Βρετανικής και άλλων όμως) παράδοσης και γενικά η έννοια της παράδοσης είναι ότι εγώ έχω κάτι, το παραδίδω σε σένα εσύ προσθέτεις τα δικά σου στοιχεία , το παραδίδεις στον επόμενο και πάει λέγοντας.

Το παραδίδεις καλυτερο - χειροτερο -- δεν έχει σημασία... αλλιώτικο. Συχνά η αρχική μορφή τέτοιων στοιχείων της παράδοσης δεν μας γίνεται ποτέ γνωστή. Έτσι και το Santy anno είναι επίσης γνωστό και ως Santianna, Santiana, Santy Anna, Santayana, Santy Anno κλπ κλπ. και σε διάφορες παραλλαγές των στίχων του. Οι Γάλλοι το ξέρουν ως Santiano, από μία εκτέλεση του 1970 από τον Hugues Aufray.

έτσι δεν μπορούμε να πούμε ποια είναι η αρχική καταγωγή του τραγουδιού. Ούτε για το εάν το Santa anna ήταν πλοίο, τι πλοίο (εμπορικό - πειρατικό - πολεμικό - φαλαινοθυρικό;;;)ή μήπως ο τίτλος έχει να κάνει με τον Antonio López de Santa Anna. Πάντως στις περισσότερες εκδόσεις του τραγουδιού, ο στίχος μιλά για τον Κόλπο του Μεξικού, ενώ είναι επίσης γνωστό και ως Round the Gulf of Mexico.

H έκδοση των στίχων που πρωτοάκουσα πριν χρόνια και σίγουρα προτιμώ είναι αυτή εδώ (δυστυχώς ο ήχος είναι σε midi... )- Αμερικανιά

Ακούστε και την καλύτερη έκδοση που βρήκα στο youtube αν και δε μου αρέσει πολύ.

Το πορωτικό είναι to refrain να είναι:
So Heave her up and away we'll go,
Heave aweigh - Santy Ano.
Heave her up and away we'll go, We're bound for Californi-o.

Αυτοί εδώ δε λένε ούτε californi-o και το HEAVE AWEIGH το έχουν κάνει WEY-HOOO ή κάτι τέτοιο τέλος πάντων. (έχω κι΄εγώ τα προβλήματά μου :D)

Υυπάρχει μία έκδοση που ψάχνω από την Odetta που πρέπει να είναι πολύ καλή.
XAXA!!! ΑΥΤΟ ΤΟ ΠΡΟΣΘΕΤΩ ΤΗΝ ΕΠΟΜΕΝΗ ΜΕΡΑ ... ΕΔΩ ΘΑ ΒΡΕΙΤΕ ΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ ODETTA ΟΠΟΙΟΣ ΨΑΧΝΕΙ ΒΡΙΣΚΕΙ ΛΕΝΕ
...για την ώρα πάρτε μιά γεύση.




Άντε βάζω και ένα άλλο shantie πολύ πιο γνωστό, αν και μάλλον είναι τραγούδι όχι δουλειάς αλλά για όταν έρχεται επιτέλους η πολυαναμενόμενη ώρα για ρρρούμι!:

What shall we do with the drunken sailor?



wey hey and up she rises!!!!

No comments: